Forum Los Picudos Strona Główna

 1#: Metagaming i otoczka

Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Tooth
Administrator



Dołączył: 05 Cze 2008
Posty: 454
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 15:22, 04 Wrz 2010    Temat postu: 1#: Metagaming i otoczka

Wybaczcie mi deklarację, którą wydałem spory czas temu, i długi czas oczekiwania na pierwszy artykuł. Oto jest.

Metagaming - wykorzystywanie wiedzy OOC w IC

Czyli w skrócie, to co dowiedziałeś się w IC drogą OOC.

Czy aby tylko?

Otóż wiele osób myli się co do tego stwierdzenia, a błąd występuje jedynie w jednym małym elemencie tej definicji.

Czyli w skrócie, to co twoja postać dowiedziała się IC drogą OOC.

A różnica jest spora.

Gdyż do OOC nie należy tylko czat /b, i trzeba pamiętać, że nie do wszystkich wydarzeń ujrzanych na czacie trzeba się odnosić.

1. Kamera.

Pierwszą, podstawową rzeczą jest obracanie kamerą. Multum razy zdarza się tak, że reagujemy na wydarzenia dziejące się za postacią. I to jest wyraźny błąd.
Otóż kamera ma służyć nam jako oczy naszej postaci. Wszyscy dobrze chyba przestudiowaliśmy swoje modele anatomiczne, i powinniśmy bez zastanowienia wiedzieć, że nie widzimy tego, co dzieje się za plecami, dlatego też, aby nie popełniać metagamingu - nie powinniśmy na wydarzenia dziejące się za nami reagować. Istnieje kilka wyjątków, ale o nich za chwilę.

2. /me bywa zgubne.

Jak wszyscy dobrze wiemy, komenda /me (i /do) służy do opisania wykonywanej czynności, jeżeli animacja nie jest wystarczająca, i służy do gry RP w IC. Zarówno jak w przypadku kamery, powinniśmy reagować tylko na te /me, które widzimy oczami, lub słyszymy (lecz reagujemy tylko na dźwięk, który towarzyszyłby czynności).
Dajmy na to, że ktoś chcę zajść cię od tyłu, i skrada się po cichu tak dobrze, że nie jesteś go w stanie usłyszeć. Sztuką gry RP jest zachować czujność i zachować się tak, jak należy. Tudzież nie reagować na podchody, a na ewentualny cios w kark (który nie może się nie udać!).

3. Wiemy, lecz nie reagujemy.

Często jak gracz widzi kogoś skradającego się "od tyłu", próbuje przeciwdziałać w taki sposób, żeby uniknąć krzywdy.
Błąd!
Po tym także poznaje się dobrego RP'ra, że mimo teoretycznej wiedzy potrafi odpuścić swojej chęci, i choćby specjalnie się nie obracać. O wiele więcej zyskujemy, jeżeli pozwalamy komuś przodować w akcji. Nie róbmy z siebie superbohaterów.

4. Ciemność widzę.

Kiedy ktoś zasłania ci oczy, musimy bezzwłocznie wyłączyć kamerę z rozgrywki, a skupić się jedynie na czacie, i odgłosach.
Nasza postać skupia się wtedy na dźwiękach, i potrafimy choćby odróżnić niektóre głosy (tylko te z bliska, i gdy mówią z akcentem) i odgłosy otoczenia, szumy ptaków, dźwięk silnika, przeładowanie broni. Możemy też ocenić odległość dźwięku od nas, lecz nic więcej.

5. Leże i kwiczę.

Leżąc na brzuchu, widzimy ziemię i stopy ewentualnego agresora, a także dalszy plan. Nie potrafimy ocenić, czy jakaś osoba nie celuje nam w głowę.

6. Wallhack.

Przy zakrętach, ścianach itd. nie widzimy tego, co jest za rogiem, zarówno będąc w samochodzie, jak i pieszo. Nie widzimy ludzi chowających się za (żywopłotami) płotami i samochodami.

7. A w samochodzie...

W samochodzie posiadamy dwa lusterka boczne i jedno tylne, dlatego też możemy reagować na wydarzenia za nami, lecz nie widzimy tego, co nad nami.

8. W biegu!

W biegu obraz się trzęsie, więc nie zawsze rozróżniamy twarze i głosy.

9. Nieznajomi

Głosy nieznajomych także ciężko rozpoznać gdy stoimy do danej osoby tyłem.

10. Czat IC.

Nasze postaci nie muszą też mieć ogromnej pamięci, dlatego też nie powinni przytaczać cytatów innej osoby sprzed kilku minut. W wypadku dwugłosu, gdy ty i twój rozmówca napiszecie coś w tym samym czasie, możesz nie zrozumieć dokładnie słów drugiej osoby. To samo tyczy się dalszej odległości.

11. Wiedza podstawowa.

I na koniec.

Wiedzą podstawową powinniśmy opierać na budowie i zachowaniach swojej postaci. Jeżeli ktoś nigdy nie chodził do szkoły, nie może wiedzieć niektórych rzeczy. Powinniśmy natomiast zapamiętywać średnio dobre 70% wydarzeń świata IC przedstawionego w grze. Wielokrotnie nowicjusze przybywający z odległych państw doskonale orientowali się w sytuacji gangów Los Santos, i nie muszę chyba mówić jak bardzo jest to głupie.

Ogółem - więcej wczucia w postać i jej zachowania, niż we własną wiedzę. To, co nazywamy metagamingiem nie ogranicza się tylko do czytania imion i nazwisk znad postaci. Metagaming to cała oprawa, której postać wiedzieć nie powinna


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Tooth dnia Sob 15:41, 04 Wrz 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Los Picudos Strona Główna -> Warto wiedzieć Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
gBlue v1.3 // Theme created by Sopel & Programosy
Regulamin